Blogopmaak

Hoe kan je een kind leren slapen…en veters strikken.

DolleMoeder • 16 augustus 2018

Gekke titel eigenlijk. Ik was laatst eens aan het mijmeren over het verschil tussen emotionele vaardigheden (zoals leren slapen) en praktische vaardigheden (zoals veters strikken). Dat er een heel groot verschil is in hoe we die dingen leren maar dat we dat door elkaar halen.

Leren slapen.

Eerst even dit. Je kind kan natuurlijk allang slapen. Dat kunnen ze allemaal, in de buik al. Sterker nog, baby’s zijn hartstikke goed in slapen. Doen ze erg veel.

Met ‘leren slapen’ bedoelen we ook eigenlijk niet de activiteit op zich. Wat we bedoelen is een kind wat die activiteit geheel zelf opstart en doorzet. Oftewel, wanneer je kroost zonder enige hulp in slaap valt en doorslaapt. (Niet, dat doen ze niet. Volwassenen doen dat namelijk ook niet. Doorslapen is een mythe en heel veel mensen hebben hulp nodig om in slaap te vallen.)

Zo zijn er nog veel meer voorbeelden van emotionele vaardigheden. Dat je jezelf kan troosten is er eentje. Of dat je kan relativeren. Bij de geboorte van een vers mens is de controle daarover extern. (Daarmee bedoel ik dat de ouders het voor de kleine doen.) Bij een gezonde volwassene is de controle intern geworden. (Je kan het zelf.) Hoe gaat dan toch die overgang?

Veters strikken.

Een boterham smeren, je broek aan doen, lopen, fietsen en nog heel veel meer. Dat zijn allemaal praktische vaardigheden. Dingen die je doet maar niet per se voelt. Dingen die aan de buitenkant gebeuren.

Compleet andere categorie maar met gelijkenissen. Ook hier zijn het dingen die een baby voor zich laat doen maar een gezonde volwassene zelf kan. Ook hier zijn we soms een beetje in de war hoe dat proces van afhankelijk naar zelfstandig gaat.

Ja maar hoe dan?!

Sorry. Ik zit een beetje te rekken hè. Niet zonder reden hoor. Het punt is dat we vaak te weinig onderscheid maken tussen de twee categorieën terwijl ze een bijna tegenovergestelde aanpak nodig hebben.

Praktische vaardigheden leert een kind door te ontdekken. Door te proberen en het eerst heel vaak fout te doen. Heel kort door de bocht; veters strikken leert een kind het beste door jou te observeren en vervolgens aan te klooien met een paar veters. Ouders doen er hier juist goed aan om passief te zijn.

Bij lopen zie je dat nog het beste. Baby’s gaan niet op looples. We leggen het niet uit. Ze zien ons lopen en op een dag doen ze ons na. Letterlijk met vallen en opstaan.

Bij het leren van praktische vaardigheden mag een kind best een beetje gefrustreerd zijn. Ze mogen boos worden en de veters in een hoek gooien. Wat vandaag niet lukt komt morgen wel. Kinderen willen namelijk graag leren. Ze zijn enorm gemotiveerd om alles te kunnen wat de volwassenen in hun omgeving voorleven.

Als we teveel gaan helpen en bemoeien stoort dat het leerproces. In plaats van een echt begrip leert een kind een trucje, wat op de lange duur niet handig is. Ja, je kan je veters strikken maar of je nu echt snapt hoe knopen werken?

Emotionele vaardigheden zijn anders.

Dat dus. Die zijn heel anders. In dit blog wordt het heel mooi uitgelegd maar ik zal het ook even in mijn eigen woorden doen.

Onze hersenen maken verbindingen. In het begin heel veel en later blijven alleen de vaak gebruikte over. Uitgesleten paadjes gebruiken we meer, beter en sneller. Denk maar eens aan de moeite doe het kost om een gewoonte te veranderen.

Als een baby elke dag in slaap geborst, gewiegd of gezongen wordt slijt er een paadje uit. Een heel liefdevol en positief paadje. Na een paar jaar weten ze de weg meestal zelf wel te vinden. (Ja, meestal. Volwassenen helpen elkaar ook nog. Denk maar aan die keer dat je niet kon slapen en je tegen je liefje aan kroop.) Dan hebben ze dus ‘leren slapen’. (Maar niet echt want ze konden het al maar we gebruiken de term maar even om mensen gerust te stellen.)

De weg van interne naar externe regulatie gaat wat emotionele vaardigheden betreft met liefdevolle hulp en een hoop geduld. Daar hoef je als ouder niet in te sturen maar wel bij te zijn.

We keren het om.

Wat doen we tegenwoordig? Er wordt aan alle kanten aan kinderen getrokken wat praktische vaardigheden betreft. Ze moeten zo snel mogelijk alles leren en dat doen we door hulp op te dringen. Het wordt ze zo ongeveer door de strot geduwd. Het zou me niets verbazen als fysiotherapie om te leren lopen straks voor elk kind aangeraden wordt.

Wat betreft de emotionele vaardigheden worden kinderen te vaak in de steek gelaten. Het hele “laat ze maar huilen dan leren ze zichzelf te troosten.” idee. Nee, overigens. Dan leren ze niet zichzelf te troosten. Het paadje wat dan uitslijt is heel eenzaam. Ze leren dat er niemand komt.

Ik snap dat niet? Waarom toch die verwarring? Heeft er iemand een keer iets verkeerd om opgeschreven? Zullen we de gebruiksaanwijzing dan eens opnieuw uitgeven maar nu wel goed. Kan heel kort hoor.

Kind. (Geen garantie, afnameplicht achttien jaar.) Bij verdriet troosten en verder met rust laten. Kind komt met ingebouwde functie om behoeften aan te geven. Voor beste resultaat behoeften volgen.

 

 

Verder lezen?

 

Naam

Reactie

Laat een reactie achter

door DolleMoeder 25 februari 2022
Ik ben ondertussen zo goed in scheiden dat ik een handboek kan schrijven. Dus, eehhhh, bij deze, mijn handboek voor scheidende ouders. Of nou ja, stukje nuance; dit is het eerst deel. De inleiding waarin ik nooit gedacht had op te kunnen scheppen over mijn praktijkervaring met scheidingen. Voor relatie advies moet je duidelijk niet […] The post Handboek scheiden; waarom zou je naar mij luisteren? appeared first on DolleMoeder.
door DolleMoeder 3 december 2021
Zelfzorg. Ofwel, de eeuwige dooddoener: “Zorg je wel goed voor jezelf?” Bah!, Bah! Bah! Ik heb zo’n ontzettende klerehekel aan die vraag! Alsof je op je tandvlees loopt omdat je er gewoon even niet aan dacht om voor jezelf te zorgen! “Oh ja, da’s waar ook, laat me even alle stress uit zetten en een […] The post Zelfzorg met een zorgenkind. appeared first on DolleMoeder.
door DolleMoeder 22 oktober 2021
Genderneutraal opvoeden is een ‘hot topic’. Ineens, of eigenlijk niet zo ineens, hoor je het overal, inclusief wat stevige kritiek. Want mogen meisjes nog wel meisjes zijn? En moeten jongens nu verplicht met poppen spelen? Mag je je kind nog wel gewoon Henk of Marietje noemen? Kort antwoord; het valt allemaal wel mee. Voor het […] The post Genderneutraal opvoeden, wat moet je daar nou weer mee? appeared first on DolleMoeder.
door DolleMoeder 24 september 2021
Een geboorteplan. Met mooie picto’s of lieve tekst is het een fijne plek voor al je bevalwensen. Ja, of niet. Ik moet jullie iets bekennen; ik ben anti geboorteplan en zeer anti bevalwensen. Had je vast niet van me verwacht. Maar geef me even, dan zetten we samen het hele idee van een geboorteplan op […] The post Hoe schrijf je een geboorteplan? appeared first on DolleMoeder.
door DolleMoeder 3 augustus 2021
Er is weer een opleving in de discussie rondom het zogenaamde transgender gevaar. Ja, of we noemen het gewoon transfobie. We krijgen dit keer nieuwe smaakjes, vooral een weerstand tegen veranderende taal. Het idee dat genderneutraal of inclusief taalgebruik iets doen met de oude, voor veel mensen belangrijke, termen. Ook gaan de klassieke verhalen rond, […] The post Ontmoet het transgender gevaar. appeared first on DolleMoeder.
door DolleMoeder 9 juli 2021
Toen mijn mannelijkheid, nu een dikke twee jaar geleden, met geen mogelijkheid terug de kast in te proppen was, zette ik me, naast alle mooie vooruitzichten, ook schrap voor enige discriminatie. Dat was niet voor niets. Ik ben ontzettend trots op mijn geweldige, liefhebbende en steunende omgeving maar dat hele trans zijn is niet allemaal […] The post Nee Karen, kinderen van transgender ouders zijn niet zielig. appeared first on DolleMoeder.
door DolleMoeder 15 juni 2021
Als je een zorgenkind hebt, een anders-dan-anders kind, herken je misschien de paniek die je voelt bij de zoveelste afwijzing, het volgende overleg of de keer op keer uitgesproken ‘zorgen’ die iedereen heeft. Leuk wel, zo’n extra stukje trauma. Een systeem ingesteld op afwijzing Laatst bracht ik mijn dochter naar de opvang. Kneiterleuke plek trouwens, […] The post Constante afwijzing; Hoe ouders van een zorgenkind in de stress schieten. appeared first on DolleMoeder.
door DolleMoeder 9 april 2021
Als we denken aan een typische autist dan denken we vaak aan een kind of volwassene die rare, herhalende bewegingen maakt. Heen en weer wiegen bijvoorbeeld, of met de handen fladderen. Dat bewegen wordt stimmen genoemd en daar wil ik vandaag over praten. Om maar meteen met de deur in huis te vallen; iedereen stimt. […] The post Ik stim, jij stimt en wij stimmen allemaal! appeared first on DolleMoeder.
door DolleMoeder 19 maart 2021
Er zijn behoorlijk wat ouders in nood de laatste tijd en dat vind ik behoorlijk begrijpelijk. Kinderen opvoeden is niet makkelijk. Ha! Dat was een inkopper, en een understatement. Kinderen opvoeden is een taak voor ongeveer zes volwassenen (heb ik uitgerekend, lees maar! Je bent niet gek, je bent gewoon met te weinig.) dus het […] The post Ouders in nood; Help ik verzuip! appeared first on DolleMoeder.
Meer posts
Share by: